Als je een nieuw product of een nieuwe dienst lanceert, een nieuwe medewerker aanstelt, of gewoon ‘nieuws’ te melden hebt, dan is een persbericht nog steeds een van de beste manieren om dit nieuws onder de aandacht te brengen bij de pers. Met alleen een persbericht schrijven, ben je er echter niet. Het persbericht moet natuurlijk wel bij de juiste mensen terechtkomen.

Inderdaad: bij de juiste mensen. Een ICT-persbericht dat gestuurd wordt aan de redactie van een modeblad, dat is (in de meeste gevallen) een misser, waar niemand wat aan heeft en wat eerder ergernis zal oproepen dan dat het succes oplevert.

ICT-tekstschrijver.nl weet precies welk nieuws voor welke doelgroep interessant is en bekijkt per persbericht welke media relevant zijn, welke doelgroep je aan wenst te spreken. Wij kennen de verschillende verticale markten en welke media daarbij horen. En wij hebben een groot netwerk van journalisten en redacties, die we in de meeste gevallen ook nog persoonlijk kennen. We kunnen daarom heel gericht de juiste, relevante media voor het persbericht selecteren.

Opvallen tussen de massa

Een goed persbericht schrijven is een vak apart. Journalisten en redacties ontvangen tientallen tot soms wel honderden persberichten per dag. Doorgewinterde redacteuren en journalisten hebben daarom een tweede natuur ontwikkeld, om zin en onzin van elkaar te scheiden. Het is dus zaak om op te vallen tussen de massa.

Journalisten hebben het daarbij vaak erg druk, daarom is het van belang om alle informatie zo beknopt en overzichtelijk mogelijk te presenteren. Elk telefoontje is er een teveel, daar heeft een journalist meestal geen tijd voor of zin in. Zorg er daarom voor dat journalisten eventuele foto’s of afbeeldingen zelf eenvoudig kunnen downloaden. Voorzie het persbericht van directe links naar hoge-resolutie foto’s en afbeeldingen, die met één muisklik gedownload kunnen worden. Stuur geen hoge-resolutiebeeld mee, want als een journalist op pad is en het persbericht op de smartphone leest, moet het beeldmateriaal snel te bekijken zijn. Lage-resolutiebeeld in de body van het persbericht, voorzien van directe links naar een versie die geschikt is voor print, is de beste keuze.

Wat is het nieuws?

Maar… het allerbelangrijkste is om jezelf de vraag te stellen: “wat is het nieuws?”. Verplaats je in de journalist, in de doelgroep van de verschillende media. Wie is je doelgroep? Welke media leest je doelgroep? Kortom: hoe kun je het best jouw doelgroep bereiken en met welke boodschap.

Zorg voor focus, probeer niet drie boodschappen over te brengen in een en hetzelfde bericht, want dat zwakt de boodschappen onderling vaak alleen maar af. Heb je meerdere boodschappen die je onder de aandacht wilt brengen, kies er dan voor om meerdere persberichten te laten maken. Een persbericht moet eigenlijk niet langer zijn dan één pagina, ongeveer 500-600 woorden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als de boodschap niet op één pagina past, dan is er wat aan de hand.

De schrijvers van ICT-tekstschrijver.nl hebben jarenlange ervaring, zowel aan de mediakant als aan de PR-zijde en kunnen je dus uitstekend van advies voorzien. Wij kennen het veranderende medialandschap op onze broekzak en zetten deze kennis graag in voor jouw bedrijf.

Moest het persbericht eigenlijk gisteren al de deur uit? Dat kunnen we helaas niet verzorgen. Maar heeft het grote haast, neem gewoon contact met ons op. Want ook voor spoedopdrachten staan we voor je klaar. En meestal valt er wel wat te schuiven.

Wil je meer informatie, neem contact met ons op.